Shadow

Hiphopens sosiale ansvar

Hip-Hop er ikke lenger begrenset til rapmusikk og breakdance; i dag representerer den en industri med flere milliarder dollar som påvirker alt fra mote til TV-programmering i beste sendetid, profesjonell sport, massemediemarkedsføring og reklame. I dag er Hip-Hop i ferd med å bli en livsstil, en kultur som er intrikat vevd inn i alle aspekter av unge menneskers daglige liv.

Artister som Talib Kweli, Mos Def, Public Enemy, 2Pac (til en viss grad ikke sant?) og mange flere bruker hiphop for å beskrive de sosiale ulikhetene i det svarte samfunnet og den indre byen. De gir et veldig menneskelig preg på saker som er uløselige av feiltolkning og eksotisme og sensasjonellisering. Artister som 50 Cent og sjangeren “gangsta rap” har blitt ekstremt populære i Amerika i dag, delvis på grunn av manipulasjon av bedrifter og det store, multirasiale publikummet som nå eksisterer for hiphopmusikk.

Hip-hop er et uttrykk for de sosiale, politiske og økonomiske problemene knyttet til å bo i urbane områder. Siden afroamerikanere er den dominerende gruppen i urbane sentre, er deres innflytelse størst på urban musikk. Hip-hop-tekster, med deres vekt på “keepin’ it real” og preget av en kolossal likegyldighet til mainstream smak, ble en like sterk innflytelse på unge svarte menn. Disse to påvirkningene har skapt en helt ny, merkevaregenerasjon som nekter å assimilere seg, men som likevel er en viktig del av den vanlige amerikansk kultur.

Det legendariske hiphop-ikonet Darryl «DMC» McDaniels, fra den banebrytende hiphop-gruppen RunDMC, fortalte nylig et publikum at det de ser på TV i musikkvideoer er «show business» og ikke en sann refleksjon av hva hiphop representerer. “Hele hensikten med hiphop er å inspirere, motivere og utdanne. Det er overføring av informasjon enten du er i ghettoen eller Beverly Hills. Hiphop handler om livet vi lever – spesielt for svarte mennesker,” sa DMC . “Hiphop ble skapt for å gjøre det kjent at vi som folk er ansvarlige for vårt formål og vår skjebne. Den sanne hensikten med hiphop var ikke bare å skape rappere,” la han til.

Rapping utviklet seg både innenfor og utenfor hiphop-kulturen, og begynte med gatefestene som ble arrangert i Bronx-området i New York på 1970-tallet av Kool Herc og andre. Rap, graffiti, spoken word er alle en del av hip-hop. Det er selvfølgelig mye mer som er hip-hop, men du ville ikke vite det gjennom å spille videospill som er basert på hip-hop.

TJ Crawford, grunnlegger og utøvende produsent av MPR Report, et radiotalkshow som sendes ukentlig på WVON 1690 AM, har sagt: “Det er hinsides bare hiphop, det er hinsides bare en generasjon, dette handler om mennesker som ønsker bedre for folket sitt og gjenkjenne kraften som er i musikken. Folk som beveger seg i den samme typen ånd prøver å se hvem de kan få kontakt med for å ta det til det neste nivået.”

Mulighetene er få utenfor gettoene; derfor fokuserer deres språk på deres verden. Øyeblikkelig tilfredsstillelse gjenspeiler den korte forventede levetiden. Dermed, når penger er tjent, er det for iøynefallende forbruk. Hiphop er kulturen til et folk som, atskilt fra det vanlige samfunnet, forvandler seg til seg selv for å skape sine egne standarder for overlevelse i en fiendtlig verden.

Men de som fortsetter å forkynne “offer, offer” vil aldri innse utover deres «offerskap». Med hiphop som har så stor innflytelse i dag, mer enn noen gang før, er det oppklarende å se noen organisasjoner innse et ansvar for å beskytte integriteten til en så kraftig innflytelse. Dette er forårsaket av offentlige utdanningsorganisasjoner, dedikert til å øke offentlig bevissthet om sosiale, kulturelle, politiske og økonomiske spørsmål som er viktige for hiphop-generasjonen i Amerika og over hele verden.

En slik organisasjon, Hip-Hop Summit Action Network som ble grunnlagt i 2001, er dedikert til å utnytte den kulturelle relevansen til hiphopmusikk for å tjene som en katalysator for utdanningsforkjemper og andre samfunnsmessige bekymringer som er grunnleggende for risikoutsatte velvære. ungdom i hele USA. HSAN er den største non-profit, verdensomspennende koalisjonen av hip-hop-artister, underholdningsindustriledere, utdanningsforkjempere, borgerrettighetsforkjempere og ungdomsledere forent i troen på at Hip-Hop er en enormt innflytelsesrik agent for positiv sosial endring som må ansvarlig og proaktivt brukt til å bekjempe krigen mot fattigdom og urettferdighet.

Hip-Hops sosiale ansvar innebærer ideen om at det er bedre å være proaktiv mot et problem i stedet for å reagere på et problem. Sosialt ansvar betyr å eliminere korrupt, uansvarlig eller uetisk atferd som kan skade samfunnet, dets folk eller miljøet før oppførselen skjer. Bedrifter som markedsfører hiphop har et tillitsansvar for å innpode en følelse av tro og tillit som ikke tillater at et produkt skader folk bare for å møte deres egen bunnlinje.